Ce sunt persona si la ce folosesc?
27 Iunie 2014
MIN
In design se pot folosi asa numitele “persona”, ca instrumente ajutatoare pentru crearea de procese si produse care sa raspunda cat mai bine cerintelor userilor.
Ce sunt Persona?
Desi poate parea ca o persona este acelasi lucru cu un user, lucrurile stau putin altfel:
Persona sunt tipologiile de baza ale userilor. Cu toate ca ele sunt fictive, persona sunt bazate pe comportamentul mai multor useri reali. Ele reprezinta nevoi, valori, obiective ale unor grupuri de useri.
Folosite ca substitut al userilor reali, persona sunt instrumente care ajuta designerul sa faca decizii cruciale legate de functionalitatile produsului creat.
Cum ajuta folosirea de persona?
Intelegerea nevoilor userilor este de o importanta vitala pentru orice proiect. Persona vor ajuta la identificarea si comunicarea nevoilor userilor intr-un mod eficient si productiv. Astfel, designerii nu risca sa cada in capcana construirii de feature-uri pe care le cred necesare. Pe masura ce procesul de design avanseaza, el poate fi evaluat in functie de persona alese la inceput.
Nu in ultimul rand, majoritatea disensiunilor asupra deciziilor de design poate fi aplanata recurgand la persona alese.
Astfel, trasaturile de baza ale unei persona sunt:
- Reprezinta o categorie de useri
- Exprima nevoile si asteptarile majore ale userilor
- Confera o imagine clara a asteptarilor userilor si indica modul in care acestia vor folosi produsul tau
- Ajuta in descoperirea si evaluarea functionalitatilor produsului
Cum se contruiesc persona?
Persona sunt construite la inceputul proiectului, deoarece ele pot ajuta la dezvoltarea specificatiilor produsului si chiar sa indice oportunitati de dezvoltare nedescoperite de concurenta.
Clasic, persona sunt construite pe baza interviurilor cu userii. Fie ca este vorba de un proiect nou sau unul deja existent care trebuie imbunatatit, este necesar sa se afle si catalogheze diferitele tipologii de useri care ar putea folosi aplicatia web sau proiectul respectiv.
In urma interviurilor incep sa apara trasaturi comune intre useri, astfel generandu-se persona.
Deseori, lipsa de timp sau resurse nu permite intervievarea potentialilor useri, si astfel se recurge la folosirea altor resurse. Astfel, pornind de la know-how-ul deja existend despre publicul tinta, prin brainstorming si colaborand cu departamentele de vanzari, marketing sau customer support, se pot extrage insight-uri care in cele din urma se cristalizeaza in persona.
Un aspect ce trebuie subliniat este ca doua sau maxim trei persona sunt suficiente. Este mai bine sa conturezi in linii mari, sa exprimi si sa lucrezi pentru satisfacerea nevoilor majoritatii, decat sa incerci sa satisfaci toti userii! Scopul persona nu este sa reprezinte toate tipurile de public si nevoile lor, ci sa se concentreze pe nevoile celor mai reprezentative grupuri de useri.
Ce elemente contine o persona?
Complexitatea si gradul de detaliu al unei persona se stabileste in functie de proiect. Pot fi cazuri in care doar cateva trasaturi de baza sunt suficiente, dar in general ele contin urmatoarele:
- Nume
- Grupul, apartenenta (ex: fotograf, marketer)
- Functia si responsabilitatile
- Elemente demografice
- Varsta
- Nivelul de educatie
- Stare civila
- Situatie financiara
- Mediul fizic si social in care traiesc si activeaza
- Obiectivele si nevoile pe care doresc sa si le satisfaca folosind produsul
- O imagine care sa reprezinte grupul
Concluzie
Persona sunt o modalitate foarte eficienta de a rafina cercetarea de piata si know-how-ul intr-o forma mai putin abstracta si cu care se lucreaza usor.
Designerii, arhitectii de informatie, marketerii, content managerii si nu in ultimul rand decidentii finali se pot baza pe ele pentru a nu pierde focus-ul.
Cu toate acestea, pentru a fi folositoare cu adevarat, persona trebuie sa fie create de la inceput si folosite cu fiecare prilej. Ele trebuie sa fie pivotul in jurul caruia produsul se formeaza si se dezvolta.
In articolul urmator vom vedea cateva exemple de persona si modul in care sunt folosite.
Voi lucrati cu persona in proiectele voastre?