70 de Tendințe în Digital Marketing pentru 2021
15 Februarie 2021
MIN
După ce am citit despre mai toate trend-urile în digital marketing pentru 2021, ne-am gândit să facem un rezumat unde să le evidențiem pe cele mai importante. Fie că este vorba de SEO, PPC, social media, email marketing, branding etc. noi ne-am informat și vă spunem care sunt principalele tendințe pentru fiecare în parte.
Mai ales după anul 2020, digital marketing-ul a devenit brusc mult mai important și mult mai repede decât ne așteptam oricare dintre noi. Și tocmai aici este frumusețea, fiindcă el poate fi foarte complex și greu de cuprins, însă foarte profitabil și eficient în atingerea rezultatelor dorite de către orice companie. Asta fiindcă înglobează o multitudine de platforme și instrumente online pentru creșterea vizibilității. Și da, poate fi folosit în orice domeniu de activitate, iar pandemia ne-a demonstrat asta mai bine ca niciodată până acum.
SEO
Google continuă să pună accent pe optimizarea propriilor reguli pentru website-urile care doresc să se afișeze organic în motorul său de căutare, ceea ce este și firesc, acesta fiind nucleul business-ului său. Anul acesta ei vor să dezvolte și mai mult automatizarea prin folosirea și mai intensă a inteligenței artificiale. Fiind mereu vorba de o multitutidine de semnale de la utilizatori și website-uri, ce trebuie interpretate, inteligența artificială a devenit soluția optimă. De asemenea, vom vedea cum SEO se pliază pe modul de comportament online al utilizatorului. El consumă acum din ce în ce mai mult conținut video și folosește aproape exclusiv dispozitive tip mobile pentru a face asta pe Internet. Iar cele două, conținutul video și varianta mobile ale website-ului, vor deveni criterii de poziționare principale. Tocmai de aceea anul acesta în SEO se prefigurează numeroase tendințe. Iată câteva dintre cele mai importante:
■ Fragmentele recomandate (structured data) vor deveni mai vizibile, mai des afișate și mai importante
■ Local SEO va depinde din ce în ce mai mult de listarea pe Google Maps
■ Conținutul mai amplu, adică articolele mai lungi devin mai populare
■ Conținutul care dovedește autoritate, încredere și expertiză se va poziționa mai bine în rezultatele afișate în căutări
■ Căutarea vocală prinde teren, însă mult mai mult ca în anii precedenți
■ Indexarea strict pe baza variantei mobile a oricărui website
■ Căutarea predictivă se îmbunătățește
■ Optimizarea imaginilor va deveni mult mai improtantă decât a fost până acum
■ Conținutul video devine unul dintre cele mai importante diferențiatoare din moment ce YouTube a ajuns la peste 1 miliard de utilizatori
■ Inteligența artificială devine instrumentul preferat pentru monitorizarea activităților SEO ale website-urilor
Social Media
Platformele de social media au devenit mult mai populare în rândul utilizatorilor, iar anul 2020 vine să confirme asta prin importanța crescută pe care au căpătat-o comunitățile. Nevoile de socializare și de apartenență la un grup social ale oamenilor s-au acutizat în pandemie, iar platformele de social media au devenit mediul perfect pentru consolare. Mai toate platformele au înregistrat creșteri semnificative în ceea ce privește timpul petrecut de utilizatori, dar și în folosirea mai intensă a funcțiilor pe care le pun la dispoziție, cum ar fi Instagram Stories. Astfel, toate aceste schimbări survenite în ultima perioadă vin să confirme importanța tendințelor și necesitatea urmăririi lor. Cele mai importante tendințe în social media pentru anul acesta sunt:
■ Autenticitatea și transparența în comunicare vor fi esențiale
■ Stories folosite ca și un format pentru livrare conținut datorită popularității lor
■ Conținutul video va fi în continuare preferat
■ Platformele social media vor fi folosite ca și canale de vânzare online
■ Popularitatea platformelor de mesaje în continuă creștere
■ Folosirea platformelor de social media ca și motoare de căutare online
■ Creșterea spectaculoasă ale celorlalte platforme de social media de nișă (ex: TikTok)
■ Utilizarea mai intensă a meme-uri și mențiunilor
■ Frecvența mai mare a video-urilor live și a conținutului generat de influencers
■ Brandurile care vin în întâmpinarea utilizatorilor cu mai multe campanii pentru întrajutorare și incluziune socială
PPC
Promovarea PPC în mixul de digital marketing rămâne la fel de influentă și dinamică ca întotdeauna, cu atât mai mult fiind date condițiile actuale ale pieței. Dar așa cum este de importantă, pe atât este și de versatilă de la an la an, iar cele mai bune practici din urmă cu câțiva ani s-ar putea să nu mai fie cele mai bune practici în prezent, pe măsură ce industria evoluează pentru a se îmbunătăți și a se adapta la piețele în schimbare. Anul 2021 nu este cu mult diferit față de anul precedent ca și instrumente disponibile în promovarea PPC, dar, din motive evidente, factorii externi pot conduce la schimbări dramatice în industrie și implicit în rezultatele scontate ale campaniilor demarate folosind acest canal de marketing digital. Așadar, iată o privire de ansamblu a câtorva tendințe în promovarea PPC mai importante pe care ne putem aștepta să le vedem anul acesta:
■ Țintirea mult mai specifică pe segmente de audiență bine definite
■ Folosirea mai intensă a remarketingului
■ Reclame mult mai personalizate livrate utilizatorilor
■ Căutările vocale în creștere impun adaptarea cuvintelor cheie de la simple cuvinte de bază la mici propoziții din limbajul uzual (de la short-tailed la long-tailed keywords)
■ Creșterea popularității reclamelor tip video
■ Mai mult accent pe optimizarea ratei de coversie prin anunțuri, dar și prin website
■ Adoptarea din ce în ce mai mare a anunțurilor adaptabile în rețeaua de căutare (Reseponsive Search Ads)
■ Automatizarea mai multor procese de montiorizare și optimizare a campaniilor
■ Folosirea mai multor platforme de promovare PPC, în special a celor de social media
■ Implementarea de strategii de licitare inteligente automatizate
Email Marketing
Pe parcusul acestei perioade lungi și incerte a pandemiei, se pare că business-urile au fost nevoite să își schimbe strategia și să ajungă printr-o comunicare cât mai directă și mai rapidă la clienții lor actuali. Astfel, email-ul a devenit canalul principal pentru a informa oamenii despre programul de lucru actualizat, noile oportunități de cumpărături online, evenimentele offline devenite virtuale etc. La începutul anului trecut, existau zvonuri conform cărora email marketing-ul era așteptat să-și dea ultima suflare. Apoi, pandemia ne-a lovit, iar toate așteptările noastre referitoare la dezvoltarea mediului online au fost depășite. În 2020, forțate de împrejurări, multe business-uri tradițional mai active în mediul offline, s-au mutat rapid în mediul online, iar ele au impulsionat revenirea la viață, ba chiar creșterea spectaculoasă a popularității email marketing-ului. Toate acestea fiind spuse, iată care sunt tendințele principale în folosirea email marketing-ului pentru anul 2021:
■ Din ce în ce mai multe business-uri online se bazează exclusiv pe email marketing
■ Livrarea de conținut pozitiv și autentic pentru recipienți
■ Personalizarea email-urilor la scară largă
■ Conținut interactiv pentru a capta atenția recipienților
■ Automatizarea email-urilor pentru reciepienții aflați în procesul de achiziție
■ Accesabilitatea conținutului email-ului pentru persoane cu deficiențe de vedere sau auz
■ Ocazia perfectă pentru a demonstra angajamentul social al companiei față de oameni și comunitate
■ Conținut parțial gratuit oferit ca și teaser pentru conținutul monetizat
■ Captarea interesului recipienților prin povești emoționante în loc de simple îndemnuri la acțiune
■ Protecția datelor recipienților va continua să fie o responsabilitate importantă
Branding
Branding-ul este ceea ce definește identitatea unui business și îl diferențiază de concurenți. Cu toate acestea, în această eră digitală și foarte dinamică, un nume captivant și un logo frumos nu mai sunt suficiente pentru a stârni interesul consumatorilor moderni. În plus, perturbările cauzate de COVID-19 la nivelul societății, tuturor industriilor și consumatorilor săi ne-au pus în fața unei situații în care cu toții ne întrebăm, chiar și cei mai creativi și agili dintre noi, "cum putem rămâne relevanți în această criză globală fără precedent?". Deși nu credem că există un răspuns general valabil la această întrebare, un început bun poate fi să ne informăm cât mult posibil despre cele mai recente tendințe în branding care pot ajuta în captarea atenției publicului țintă. Pe scurt, iată cele mai importante tendințe și evoluții prefigurate pentru anul 2021, în materie de branding, orientate către client și tehnici de branding:
■ Branding autentic, real și organic
■ Prezența pe cât mai multe rețele sociale
■ Crearea de comunități online în jurul brand-urilor
■ Crearea de nostalgie în jurul imaginii brand-ului
■ Mai mult conținut vizual în jurul brandingului
■ Crearea și folosirea de hashtag-uri brand-uite
■ Aderarea la iniațiative de branding sustenabile (ex: folosirea de ambalaje reciclabile)
■ Combinarea strategiilor de branding offline cu cele online
■ Implicarea consumatorilor în deciziile de branding
■ Promovarea brand-ului prin diversitate, pozitivitate și incluziune socială a tuturor categoriilor de consumatori
Comunicare
Modul de comunicare cu publicul țintă se schimbă constant, iar odată cu ritmul în care tehnologia avansează, aceste schimbări se produc mai rapid ca niciodată. Așteptările clienților evoluează în mod constant, iar asta se datorează puterii tehnologiei și a modului în care aceasta ne modelează experiențele, ceea ce anul trecut ne-a demonstrat mai bine ca niciodată. Deși nimic nu este cert, totuși nu este niciodată prea devreme pentru a începe pregătirea comunicării pe termen mediu sau lung, mai ales atunci când vine vorba de crearea unei experiențe perfecte pentru clienți. Tocmai de aceea, aducem în atenție și câteva dintre tendințele comunicării digitale cu clienții în 2021:
■ Crearea de conținut de marketing cât mai creativ
■ Mutarea evenimentelor offline în mediul online
■ Creșterea consumului de știri și informații media în mediul online
■ Generarea cât mai multor lead-uri online a devenit o prioritate
■ Mai multă interacțiune cu clienții prin aplicațiile de mesaje online
■ Abordarea unei comunicări de tip omnichannel
■ Transparență cât mai mare
■ Folosirea din ce în ce mai frecventă de chatbots
■ Comunicare va include și valori, nu doar mesaje cheie
■ Comunicarea de marketing și cu cea de PR se vor suprapune mult mai des
Design grafic
Multe dintre tendințele de design grafic vor fi o consecință a evenimentelor de anul trecut. Dar unele vor fi și o continuare a ceea ce a avut succes în anul 2020. Tendințele de design grafic pentru anul 2021 sunt variate și numeroase, adaptându-se mai rapid și mai bine ca niciodată la schimbările de tehnologie și la cele suferite la nivel social. Iar ultimele tendințe în web design se propagă cu repeziciune în toate domeniile design-ului, indiferent că este vorba de mediul online sau offline. Iată tendințele cele mai des menționate în domeniul design-ului grafic pentru anul 2021:
■ Palete de culori estompate, mai palide
■ Vizualizări de date cât mai simplificate
■ Abundență de forme geometrice de orice fel
■ Pictograme și ilustrații bidimensionale sau aplatizate
■ Fonturi în stiluri cât mai clasice cu serif
■ Bannerele pătrate tip carousel în social media (sau tip carduri cu informații)
■ Conținut video realizat din slide-uri conținând cât mai mult text
■ Folosirea de elemente grafice inspirate din natură
■ Revenirea la stilul retro și la simbolistică
■ Grafică minimalistă și/sau asimetrică
Toate aceste tendințe au fost determinate de succesele și eșecurile anilor precedenți, tehnologia din ce în ce mai avansată și experiența cu totul neobișnuită de care ne-am lovit odată cu pandemia. Probabil lecția cea mai importantă este să ne așteptăm să vedem și mai multe schimbări de-a lungul acestui an și a celor care vor urma. Niciodată nu poți fii suficient de pregătit pentru unele evenimente, dar poți avea instrumentele și ideile salvatoare să reacționezi în timp real. Asta ne-am propus și noi să vă aducem în atenție prin acest articol.