Cum să-ți consolidezi brandul în mediul online
29 Martie 2021
MIN
Mediul online a devenit esențial acum mai mult ca niciodată atunci când vine vorba de consolidarea unui brand, creșterea notorietății și gestionarea evoluției sale. Multe companii au demonstrat că există posibilitatea de a se adapta și de a profita la maximum de oportunitățile oferite acum de mediu online, iar acestea nu numai că supraviețuiesc contextului socio-economic actual, dar și reușesc să înflorească. Marketingul digital oferă o modalitate eficientă din punct de vedere al costurilor de promovare a produselor și serviciilor, dar și de comunicare cu clienții, prin multe platforme cu costuri reduse și aplicații oferite gratuit.
Crearea unei conexiuni virtuale cu clienții poate însemna pentru un business ceva foarte simplu cum ar fi utilizarea Zoom, WhatsApp, Facebook, YouTube sau TikTok. Trucul însă este de a utiliza platformele cele mai relevante pentru clienții companiei și natura industriei în care activează. Învățând din mers să se adapteze la o lume într-o continuă și rapidă schimbare, a făcut ca multe companii mici să fie deja mai reziliente și mai inovatoare ca niciodată, deși nu păreau să aibă prea multe șanse de izbândă. Acum este momentul pentru firmele care au făcut aceste schimbări de nevoie și care au învățat să se bazeze pe ele, să le dezvolte mai departe ca soluții pentru viitor și să le adopte pe termen lung.
Dar desigur, mediul online nu a devenit esențial doar pentru companiile care activează pe piața B2C, dar și pentru cele care activează pe piața B2B. De exemplu, comerțul en-gros și industria prelucrătoare au avut nevoie de comerțul electronic mai mult ca niciodată, iar pandemia a forțat companiile din orice sector de activitate să exploreze beneficiile mediului online.
Așadar, cu online-ul care a acoperit atât de multe canale de vânzare foarte diferite, de la website-urile de comerț electronic, comerțul de pe dispozitive mobile prin aplicații, comerțul prin marketplace-uri, comerțul prin platformele de social media sau spațiile virtuale, companiile se întreabă cum ar trebui să abordeze construirea brand-ului și a prezenței lor online.
Iată 6 metode de a-ți consolida prezența și brandul în mediul online:
Optimizează-ți website-ul pentru dispozitivele mobile
În timp ce majoritatea companiilor înțeleg importanța de a avea un website, este vital ca acesta să fie optimizat pentru dispozitivele mobile.
Dispozitivele mobile au devenit cele mai importante, pe măsură ce oamenii caută din ce în ce mai mult produse și servicii pe smartphone-uri, mai degrabă decât pe desktop-uri. Tocmai de aceea a devenit esențial ca website-ul să fie mobile responsive, astfel încât clienții țintă ai unui brand să îl poată găsi mai ușor, oriunde s-ar afla și oricând doresc.
Mulți dintre consumatori nici nu mai dețin un alt dispozitiv în afară de smartphone pentru a naviga pe internet, iar alții nici nu cunosc o altă modalitate, fie că sunt prea tineri sau prea vârstnici. Un motiv în plus ca website-ul oricărei companii să fie conceput să fie adaptat în primul rând pentru dispozitivele mobile, fiind cele mai intens folosite la nivel global.
Dezvoltă-ți strategia de content marketing
Acum există mai multe modalități ca niciodată de a interacționa cu oamenii în mediul online, iar pandemia a accelerat creșterea spațiilor digitale și a conexiunilor virtuale, cum ar fi de exemplu vizionările virtuale de locuințe în sectorul imobiliar sau evenimentele difuzate online pentru sectorul de organizare evenimente. Indiferent de abordarea potrivită pentru fiecare business în parte, soluția constă în a găsi unde anume în mediul online petrece audiența ta cel mai mult timp, iar tu ca brand să fii prezent acolo și să le comunici despre subiectele care sunt de interes. Tot în acest context, real time marketing a devenit din ce în ce mai folosit, dar asta pentru că și pandemia a oferit multe ocazii brand-urilor de a arăta implicare și că le pasă de ceea ce se întâmplă în comunitate.
Content marketingul poate ajuta și la formularea poveștii business-ului, a misiunii sale în sensul de a ajuta clienții într-o modalitate relevantă pentru aceștia, oferind plus valoare pe lângă produsele și serviciile propriu-zise.
Construiește un brand mai puternic cu un scop clar stabilit
Este vital să comunici o poveste de brand clară, consecventă și convingătoare pe toate canalele online pe care le folosești, iar platformele de social media sunt esențiale pentru asta.
Bineînțeles, este recomandat pentru un brand să se axeze pe anumite canale online și platforme de social media potrivite segmentului țintă de consumatori predefinit. De exemplu, pentru majoritatea consumatorilor B2B, platformele sociale cel mai des folosite sunt LinkedIn și Twitter, iar pentru restul consumatorilor din sfera B2C, în funcție de generație, se poate merge pe Facebook, Instagram sau se pot explora opțiunile oferite de platformele mai noi, cum ar fi TikTok și SnapChat. Însă nu te limita ca brand să folosești una singură, încearcă să fii prezent pe cât mai multe platforme, punând accent în crearea de content și postări acolo unde se află grupul țintă de clineți cu cel mai bun CLV (customer lifetime value).
După cum ne-a arătat perioada de izolare din pandemie, este posibil pentru un brand să creeze o relație strânsă cu consumatorii săi chiar și exclusiv în mediul online, așadar poți găsi metode noi de a-I invita să adere la valorile brand-ului chiar și în această nouă lume virtuală.
Consolidează-ți credibilitatea brandului
Opiniile clienților despre un brand de unde au cumpărat au fost mereu o modalitate excelentă de a atrage alți noi clienți. Recenziile online ale clienților au dus această modalitate de recomandare a unui brand ok la un nou nivel, respectiv cel digital. Astfel, recenziile online s-au dovedit a fi o modalitate rapidă și renatabilă pentru un brand de a-și consolida credibilitatea în mediul online. Încurajând clienții să ofere recenzii pe website, dar și pe alte platforme, cum ar fi Google sau Facebook, este o modalitate excelentă de a dezvolta încrederea oamenilor într-un brand. Acest lucru este cu atât mai important cu cât oamenii au început să deprindă obiceiul de a citi înainte mai multe recenzii online înainte de a lua decizia finală de a achiziționa de la un anumit brand, de la o anumita companie sau de la un anumit magazin online.
Fii un brand proactiv în mediul online
A devenit destul de clar că, deși un brand poate nu este online însă, mai toți clienții săi sau cel puțin marea lor majoritate sunt online 24/7 mai mult ca sigur. Și chiar dacă pentru un brand, business-ul său nu se poate dezvolta neapărat în mediul online, fie pentru că nu are cum să fie un e-commerce, fie că nu are de ce să-și dezvolte un website mobile-friendly sau o aplicație pentru dispozitive mobile (deși este cam greu de crezut), totuși o prezență online pentru orice companie putem spune ca a devenit esențială. Pentru a putea comunica constant și eficient cu potențialii consumatori acolo unde ei se documentează cel mai des despre orice și oricând, mediul online este locul unde orice brand ar trebui să fie proactiv.
Fiind un brand mai degrabă proactiv decât reactiv și încurajând clienții să lase recenzii online și feedback, acesta poate șă-și construiască o reputație implicându-se activ în toate conversațiile online cu și despre el și obiectul său de activitate. În plus, fiind prezent ca brand pe alte website-uri de top, cu reputație și autoritate în diverse domenii, de la blog-uri, website-uri de știri, directoare web, comunități online, canale de social media ale influencerilor, toate acestea împreună sau separate pot contribui și mai mult la construirea notorietății în mediul online.
Folosește-te de marketing într-un mod mai eficient
Pentru un bun ROI, este recomandată folosirea unui mix de canale de marketing pentru promovare online, inclusiv PPC, SEO, email marketing și social media.
În primul rând, mediul online poate fi rentabil în mai multe moduri. Cu atât de multe instrumente disponibile, fie gratuite sau low-cost, online-ul poate fi integrat în activitatea oricărui business. Pornind de la folosirea comerțului electronic și mobil pentru a vinde produse și servicii, dezvoltarea prezenței brandului prin realizarea unui website și a paginilor de social media, până la crearea de spații virtuale și conexiuni digitale, mediul online este locul pentru a face toate acestea mult mai ușor decât ai putea să le faci în mediul offline.
În al doilea rând, mediul online oferă o mulțime de date și rapoarte care pot ajuta orice companie să-și înțeleagă clienții, comportamentul și preferințele lor, dar și cum îți percep ei businessul la fiecare stadiu din procesul lor de cumpărare și research. Pe lângă toate acestea, poți stabili ce strategie online funcționează cel mai bine pentru compania ta, știind astfel cum să aloci bugetul și resursele pentru dezvoltarea unui business într-un mod cât mai eficient.
În al treilea rând, mediul online oferă companiilor o modalitate de a-și perfecționa modelul de afaceri, procesele și modul de lucru. De exemplu, unele companii reușesc să-și vândă produsele și serviciile în mediul online pe baza unui abonament, reușind astfel să-și îmbunătățească încasările și cash-flow-ul. Iar alte companii își folosesc website-ul pentru a-și încuraja utilizatorii să se înregistreze pentru a primi în schimb content de calitate și informații de folos, apoi ei colectează datele consumatorilor pentru a dezvolta relații cu clienții lor actuali și potențiali.
Dezvoltarea social media subliniază, de asemenea, faptul că marketingul online nu este doar despre vânzări, dar și despre construirea unei relații cu clienții și crearea de experiențe pentru aceștia. Pentru companii, asta înseamnă explorarea unei noi modalități de a măsura succesul unui business, inclusiv prin valoarea sa socială.
Totodată, popularitatea motoarelor de căutare ca și soluții de navigare pe Internet implică folosirea SEO. Optimizarea website-ului pentru a se afișa în motoarele de căutare pe poziții cât mai înalte și pentru căutări cât mai relevante atrage după sine și creșterea brand-ului în online. Întradevăr, prin SEO creșterea este mai lentă, însă pe termen lung poate deveni cel mai important și ieftin canal de generare a conversiilor, iar răbdarea și perseverența sunt esențiale.
În ciuda numeroaselor provocări economice actuale, există încă oportunități pentru companiile reziliente, inovatoare și antreprenoriale să continue business-ul și să prospere.
Pandemia a pus într-o nouă lumină scopul unui brand, și anume de ce un business există dincolo de a face bani și a scoate profit. Având în vedere că generațiile noi de consumatori sunt mai atenți ca niciodată la scopul unui brand, gestionarea și consolidarea reputației brand-ului constituie un aspect esențial pentru orice companie, dar în special pentru cele mici și mijlocii care vor să se afirme.