agentie online, promovare online, servicii web development, servicii web design, marketing online, ecommerce

Cum să vinzi mai bine de Black Friday

MIN

Sau cum să ai mai multe comenzi într-o zi decât în orice altă zi a anului


<<< SPOILER ALERT >>>
: Nu citi acest articol dacă nu vrei să afli cum să ai mai multe comenzi într-o zi decât în orice altă zi a anului.

Da, a trecut și Black Friday-ul de anul acesta. Poate nu a fost așa cum sperai și crezi că doar marii giganți din online pot să vândă mult și bine de Black Friday.

Ei bine, lucrurile nu stau chiar așa. Și tu poți să-ți crești vânzările și să profiți de această perioadă a anului, tocmai pentru a scăpa de stocurile uriașe strânse peste an și pentru a-ți debloca banii investiți în acestea.

Este suficient să urmezi câțiva pași pe care noi i-am aplicat în cazul unor clienți de-ai noștri. Și nu, nu sunt din zona fashion și nici nu au bugete colosale de marketing.

  1. Planifică totul din timp

Nu lăsa toate deciziile importante pe ziua de dinaintea campaniei de Black Friday. Asigură-te că ai capacitatea necesară de a prelua un număr mare de comenzi, de a le răspunde clienților, de a livra produsele.

Ai grijă de website-ul tău și testează-i viteza, verifică content-ul, stabilește reducerile în mod clar și afișează-le cât mai vizibil.

  1. Fii sincer cu reducerile pe care ai de gând să le faci

 

Acesta este unul dintre lucrurile care contează foarte mult. Nu este foarte etic să te prefaci că ai reduceri de 70% când tu ai reduceri de doar 10%. Și da, poți să ai vânzări mari de Black Friday cu 10% reducere. Trebuie să te gândești că mulți dintre cei care vor cumpăra sunt cei care îți urmăresc magazinul, care poate au adăugat în coș produse și așteaptă in mod special un preț mai bun.

În cazul unuia dintre clienții noștri, procentul vizitatorilor care s-au întors pe site în ziua de Black Friday a fost de 45%! Deci aproape jumătate dintre vizitatorii site-ului cunoșteau site-ul, produsele și prețurile.

Iar rata de conversie a fost aproape dublă în cazul celor care au revenit pe site decât în cazul celor care erau vizitatori noi.

 

 

 

  1. Anunță reducerile înainte, într-o campanie de Pre-Black Friday

Posibilitățile sunt nelimitate aici. Câteva exemple:

  • o campanie de Remarketing – tot am observat mai sus că vizitatorii care revin pe site au de obicei rate de conversie mai mari decât cei care intră pentru prima data
  • o campanie de abonare la newsletter pentru promoții, special pentru Black Friday, vizitatorii se abonează, iar apoi le trimiți newsletter-ul cu reducerile, în avanpremieră.

Oamenii trăiesc pe repede înainte și primesc o groază de informații din mediul online, în mod constant. Și tu trebuie să fii în pas acum cu această tendință și să te gândești să-ți anunți din timp vizitatorii de pe site sau de pe pagina de Facebook despre campaniile pe care ai de gând să le faci.

O perioadă de teasing de minim 3-4 zile prin campania de remarketing poate fi suficientă, iar un Newsletter trimis cu 1 zi înainte poate face minuni.

Rata de conversie în AdWords pentru campania de remarketing a fost de aproape 4 ori mai mare, rezultat care s-a propagat la nivelul tuturor campaniilor din contul clientului. How cool is that?

 

 

  1. Mărește costul per click licitat în campaniile de CPC

Precauția este bună, dar nu fii exagerat de precaut. Este absolut normal să mărești costul per click licitat pentru campaniile care vor rula în perioada de Black Friday. Campaniile speciale de Black Friday trebuie să aibă impact și să fie cât mai vizibile, altfel ele nu vor avea efectul dorit.

În plus, trebuie să te aliniezi pieței și concurenților, căci altfel riști să nu afle prea mulți clienți despre campaniile pe care le-ai pregătit pentru ei. Dacă nu ai posibilitatea să ieși printre primii din branșa ta pe expresiile cheie foarte generale, short-tail (expresiile de căutare formate din unul sau două cuvinte), atunci încearcă să atingi topul măcar pentru expresiile cheie mai specifice, long-tail (expresiile ce conțin 3-4 cuvinte).

Nu renunța de tot la expresiile cheie generale, dar pune mai mult accent pe cele specifice. Și nu uita să mărești costul per click licitat și în campaniile brand-protect, care conțin cuvintele de brand. Conversiile nu vor întârzia să apară.

 

 

 

  1. Schimbă-ți reclamele și personalizează-le cu mesaje de Black Friday

Gândește-te cum să faci să ieși în evidență cât mai mult cu mesaje inteligente, bine țintite și relevante pentru publicul tău țintă. Prima poziție în Google și expunerea cea mai bună în Facebook Ads nu o au neapărat cei care au bugetele cele mai mari. Trebuie să existe și o reclamă bine realizată, cu un mesaj gândit anume care să ofere informații cheie despre produsele și serviciile tale.

Ce informație poate fi mai importantă, mai atractivă și mai relevantă pentru publicul tău în perioada de Black Friday? Ce le-ar stârni curiozitatea clienților tăi și i-ar tenta să intre pe site? Pui accentul poza de produs? Pui accent pe preț în sine, sau pe procentul de reducere? Pui accentul pe perioada campaniei?

Bineînțeles, ai grijă ce se vede în site după ce clientul a dat click. Altfel, ai irosit click-ul degeaba.

  1. Black Friday peste tot pe site? Bineînțeles că DA!

Apropo de ce găsește clientul pe site, după ce ajunge la el. Trebuie să ai în vedere că, indiferent din ce sursa vine (trafic direct, organic, plătit etc), ar trebui să îi fie foarte ușor să ajungă la paginile promoționale. Ai afișat peste tot faptul că ești în plină campanie de Black Friday? Nu trebuie să exagerezi, dar trebuie să-ți “îmbraci” site-ul într-o temă de Black Friday.

Plasează cât mai vizibil în site un banner cu mesajul campaniei de Black Friday și cu trimitere către pagina cu promoțiile și reducerile cele mai importante.

Oferă în bannere informații despre procentul reducerilor, ofertele și alte beneficii pe care le oferi de Black Friday (poate transport gratuit sau accesorii incluse).

Nu uita să semnalizezi reducerile sau ofertele la nivelul fiecărei categorii și la nivelul fiecărui produs/serviciu, fie prin prețuri tăiate, fie prin buline de reduceri... amândouă ar fi cel mai bine.

 

 

  1. Folosește extensiile de anunțuri

Să deschizi un simplu cont de Google Adwords cu niște anunțuri standard nu mai este de ajuns! Google a găsit în ultimii ani metode foarte ingenioase de a te determina să oferi cât mai multe informații relevante utilizatorilor despre produsele/serviciile pe care le vinzi.

Odată cu toate modificările din platforma AdWords de anul acesta, plus cele care vor veni anul viitor, un potențial client poate știi tot ce-l interesează despre magazinul tău online, fără ca măcar să-l acceseze. Cum așa? Prin intermediul extensiilor de anunțuri. De ce? Pentru a evita să mai primești click-uri de la utilizatori curioși, fără o intenție clară de cumpărare.

Există extensii dedicate aproape pentru orice: extensii de site-link-uri, extensii de înștiințări (avantaje competitive), extensii de apel, extensii de mesaje, extensii de locații/adresă, extensii de recenzii, extensii de referințe, extensii de tipuri de produse/servicii și, mai nou, extensii de promoții și extensii vizuale.

Extensiile de promoții sunt foarte utile, în special pentru campanii precum cele de Black Friday. Ele pot fi programate să se afișeze doar pe perioada campaniei sau tot timpul, cu reducere în format procentual sau absolut, cu sau fără cupoane, doar pentru anumite produse sau pentru tot ce vinzi. Ele sunt disponibile momentan doar în noua interfață AdWords beta, care o să devină permanentă de anul viitor. Încearcă să folosești aceste extensii cu ocazia campaniilor de sărbători, familiarizează-te cu noua interfață AdWords și nu uita de ele până anul viitor de Black Friday.

 

 

  1. Fii în ton de Black Friday și pe Social Media

Ai pagini de Facebook, LinkedIn, Twitter etc? Dacă nu ai, gândește-te cu atenție dacă publicul tău accesează astfel de rețele și poate vei ajunge la concluzia că trebuie să îți faci, pentru a nu pierde un potențial mare de clienți. Dacă ai, nu uita de ea/ele atunci când te pregătești de Black Friday. Pe lângă publicitatea plătită, ai grijă ca și aceste părți importante ale identității tale online să fie actuale și să anunți inclusiv prin intermediul lor campaniile pe care le organizezi.

Nu fii ferm convins că business-ul tău nu se potrivește pentru aceste canale online, fără să testezi înainte. Chiar dacă din diverse cauze (politici restrictive, tipuri de activitate etc.) nu poți vinde sau promova produsele tale direct prin aceste platforme de social media, folosește-le ca să comunici constant cu publicul tău țintă și să fii memorabil (în sensul bun) pentru ei.

Astfel, data viitoare când organizezi o campanie, vei ajunge mai ușor la ei, pentru că vor știi deja cine ești și vor avea încredere să cumpere de la tine.

 

 

  1. Audiențe noi

Folosește campanii de remarketing nu doar înainte Black Friday, ci și în timpul campaniei. Gândește-te chiar la o campanie mai “agresivă” în zilele de BF, căci atunci oamenii sunt mai predispuși să achiziționeze produse și servicii.  

Pentru a putea face asta, ai grijă să-ți creezi din timp audiențe personalizate de public în conturile de AdWords/Analytics, Facebook Ads - liste de utilizatori care ți-au accesat site-ul, pe diverse durate de timp: 7 / 14 zile / 30 zile / 60 zile, utilizatori care au adăugat produse în coș dar nu au finalizat comanda, utilizatori care au vizitat anumite pagini din site, utilizatori care au stat o anumită perioadă de timp în site, utilizatori cu anumite caracteristici socio-demografice etc. Ai o mulțime de posibilități.

Ce poți face, spre exemplu, cu listele de vizitatori din ultimele x zile? Le poți adăuga în campania de Remarketing de Black Friday, aplicând un cost per click licitat mai mic pentru listele cu utilizatori mai vechi (60, 90 zile) și un cost per click licitat mai mare pentru utilizatorii cei mai noi (1, 2, 7, 14 zile). Pe primii vrei doar să-i informezi că ai o campanie de Black Friday, iar pe cei din urmă vrei să-i determini să cumpere, aceștia având o probabilitate mai mare să finalizeze o comandă, fiindcă au un interes recent.

Ideal ar fi ca și reclamele/mesajele afișate celor două categorii de public să fie diferite, pentru cei mai noi vizitatori fiind recomandată și o campanie de Remarketing Dinamic. Ea necesită mai multă muncă de implementare și, de obicei, ajutorul unui programator, dar merită efortul. Costul per comandă finalizată poate fi și de 6 ori mai mic decât al altor campanii.

 

 

  1. Învață din greșelile altora sau chiar din ale tale (deh... nimeni nu-i perfect...)

Este o strategie bună să urmărești constant în Analytics și pe toate conturile tale de PPC ce s-a întâmplat de-a lungul timpului, chiar și acum 4-5 ani.

Datele, deși puțin depășite, fiindcă lucrurile s-au schimbat destul de mult într-un ritm foarte rapid, merită să fie analizate comparativ. De exemplu, vezi dacă bannerele pe care le-ai folosit acum 2 ani au avut o rată de click mai bună decât bannerele de anul acesta. Poate schema de culori sau mesajul celor vechi au fost mai bune, mai atrăgătoare. Invers, dacă lucrurile au stat mai prost acum 2 ani decât anul acesta, încearcă să afli exact ce ai făcut mai bine, ca să știi și la anul ce ai de facut.

Urmărește ce face competiția, fă puțin mistery shopping și află ce puncte foarte, puncte slabe au și vezi cum îți poți fructifica avantajele competitive. Poate vezi că toți competitorii tăi oferă transport gratuit și tu nu. Poate afli că ei au programe de fidelizare și te inspiri din asta. Sunt multe posibilități ca, analizând competiția, să găsești idei foarte bune de marketing.

 

 

Dacă ai ajuns până aici, mă bucur că ai citit acest articol și sper că ți-a plăcut. Cele câteva sfaturi și bune practici despre care am scris pot fi baza unei bune campanii de Black Friday. Construiește-ți însă propria rețetă, adaptată business-ului și publicului tău țintă.

Dacă ai nevoie de ajutor, nu ezita să ne contactezi și scrie-ne la hello@creadiv.ro. Sau poți apela cu încredere la serviciile noastre.

Îți dorim multă CREADIVitate la construit campanii și spor la câștigat clienți noi!

P.S. Află și ce tendințe se anunță pentru marketingul digital în 2018 din articolul de aici.

 

PISICĂ Cristiana

Cristiana PISICĂ

PPC Whisperer