11 idei de marketing, de testat in 2020
20 Februarie 2020
MIN
Ai inceput deja sa implementezi activitati din strategia de marketing pentru 2020, nu-i asa? Iata cateva idei CREADIVe despre ce ai putea incerca inovativ in acest an – poate le introduci si pe acestea in strategia ta.
In ultimii ani ti-am prezentat constant cele mai utile trenduri in digital marketing, iar pentru ca in 2019 am implinit 11 ani si am vazut ce s-a intamplat de-a lungul timpului la nivel global, ne-am gandit sa-ti oferim 11 actiuni de marketing de testat in anul 2020.
Trendsetterii in domeniu raman companiile din SUA si alte tari dezvoltate, dar asta nu inseamna ca nu ne putem informa si testa tot ce se poate, atat cat ne permite piata.
Iata ce ar trebui sa ai in vedere pentru anul 2020 si nu numai.
- Programmatic Advertising
Programmatic advertising inseamna utilizarea inteligentei artificiale (AI) pentru a automatiza intregul proces de cumparare, plasare si optimizare a reclamelor online, astfel incat poti sa targetezi audienta intr-un mod cat mai specific.
Un exemplu este licitatia in timp real - aceasta automatizare este mult mai eficienta si mai rapida, generand conversii mai mari si costuri mai mici.
Programatic advertising-ul deja a schimbat radical publicitatea digitala, in special acolo unde este folosit content video. Potrivit eMarketer, video Ad-urile care au rulat prin Programmatic au reprezentat 87,1% din totalul cheltuielilor de reclame video mobile in 2019, in SUA. Aproape jumatate din bugetul pentru ad-urile video mobile a fost investit in reclame video native (in mare parte reclame in reteaua de socializare), care sunt vandute in mod covarsitor prin programmatic.
Spre deosebire de campaniile de Search Ads, care iau in considerare 3 sau 4 targeturi (cuvantul cheie, ora zilei si locatia), tool-urile programmatic advertising utilizeaza de la cateva zeci pana la cateva sute de semnale de targetare, pentru a personaliza si livra ad-uri in functie de stilul de viata sau de obiceiurile de comportament ale userului.
Vrei sa incerci Programmatic Advertising in Romania?
Se poate. Incearca o campanie de display sau native ads prin publisheri care ofera aceasta optiune: Ringier, Antena Group, Olx sau Agora. Vrei sa aprofundezi PA? Iata un ghid ceva mai detaliat aici.
- Chatbots
Chatbot-urile vor continua sa fie tot mai folosite in marketingului digital si in 2020. Aceasta tehnologie bazata pe inteligenta artificiala utilizeaza mesageria instantanee pentru a discuta in timp real, zi sau noapte, cu clientii sau vizitatorii site-ului.
Multi clienti prefera sa interactioneze pe chat, deoarece:
- Pot primi raspunsuri prompte 24/7
- Au un istoric scris al conversatiilor
- In plus, daca e vorba de un chatbot, acesta nu isi pierde niciodata rabdarea cu clientul.
Acesti asistenti virtuali sunt un serviciu excelent prin satisfacerea rapida a dorintei clientului de a avea un raspuns instant.
Daca primesti constant acelasi set de intrebari de la clientii tai, atunci un Chatbot este o varianta buna de implementat pe site: te poate scuti sa raspunzi de 10 ori pe zi la aceeasi intrebare.
Sfatul nostru: In functie de mesajele primite in ultima luna (da, le poti folosi pe cele din Facebook Fan Page sau cele din website), scrie o lista cu top intrebari pe care le pun clientii tai si, in functie de ele, stabileste raspunsurile prestabilite pe care le va oferi Asistentul tau virtual. Conversatiile preferabil sa se termine cu Asistentul care cere detaliile de contact (numar de telefon si adresa de mail), prin intermediul carora poti contacta ulterior clientul si finaliza vanzarea / oferta de servicii.
- Conversational Marketing
Si pentru ca tot vorbim despre chatbots, in realitate marketingul modern devine tot mai... conversational. Daca ar fi sa reducem Marketingul Conversational la trei pasi, acestia ar fi:
- Interactioneaza
- Intelege
- Recomanda pe masura dorintelor clientului
Oamenii isi doresc sa interactioneze cu brandurile, iar atunci cand consumatorii au o intrebare, 82% dintre acestia isi doresc un raspuns „imediat”.
Marketingul conversational faciliteaza o conexiune 1-to-1 in timp real intre marketeri si clienti. Spre deosebire de strategiile traditionale, punctul central al marketingului s-a mutat de la cum si ce vrea Compania, la ce isi doreste Clientul. Aceasta forma de marketing le permite brandurilor sa-si „intalneasca” clientii pe dispozitivele si platformele pe care acestia le utilizeaza constant, avand in vedere ca timpul clientilor este tot mai putin si mai valoros. Statisticile vorbesc de la sine:
- Doar 43% dintre oameni răspund la primul telefon. Iar daca ai noroc sa iti raspunda si esti din departamentul de vanzari, ai mari sanse sa ti se spuna „nu am timp acum”.
- Rata medie de deschidere a unui newsletter a scăzut la sub 20%.
- Rata medie de conversie a paginii de destinație este de doar 2,35% (medie pe toate industriile si pe toate felurile de rate de conversie).
Ce poti sa faci? Poti sa folosesti marketingului conversational pentru a vedea exact ce isi doreste utilizatorul, pentru a veni in intampinarea nevoilor acestuia si a usura procesul de cumparare.
- Personalizare
Daca doresti ca brandul tau sa iasa in evidenta in 2020, trebuie sa-ti personalizezi strategia de marketing si asta inseamna personalizarea continutului, a e-mailurilor si multe altele.
Iata cateva statistici:
- 63% dintre consumatori sunt foarte enervati de explozii generice de publicitate
- 80% spun ca au mai multe sanse sa faca afaceri cu o companie daca aceasta ofera experiente personalizate
- 90% afirma ca personalizarea mesajelor este atragatoare
- Kevin George, de la EmailMonks, afirma ca „e-mailurile personalizate, declansate pe baza comportamentului, sunt de 3 ori mai bune decat e-mail-urile trimise pe anumite loturi.
Iata mai jos un exemplu in acest sens:
EasyJet a lansat o campanie de e-mail marketing bazata pe date: a folosit istoricul de calatorie al clientilor companiei aeriene pentru a crea povesti personalizate si a le sugera unde ar putea sa calatoreasca in continuare. Au fost trimise aproximativ 12,5 milioane de e-mailuri unice, care au avut o rata de click cu 25% mai mare decat variantele de mesaje nepersonalizate.
- Video Marketingul
Marketingul video este una dintre cele mai importante tendinte in marketing din ultimii ani.
Pentru a-i intelege influenta din ce in ce mai mare, iata mai jos cateva statistici cu rezultate in urma incorporarii video-urilor in strategia de marketing digital:
- 70% dintre consumatori spun ca au distribuit videoclipurile unui brand
- 72% dintre companii spun ca reclamele video si-au imbunatatit rata de conversie
- 52% dintre consumatori spun ca vizionarea materialelor video cu produse ii fac mai increzatori in deciziile de cumparare online
- 65% dintre manageri viziteaza site-ul web al comerciantului si 39% apeleaza la un furnizor dupa ce au vazut un video
Si nu trebuie sa te gandesti doar la YouTube. Exista o multime de moduri de a combina marketingul cu video: poti sa faci o postare video sau poti sa lansezi un live pe Facebook, Instagram sau LinkedIn.
Daca site-ul tau contine pagini care imbina materialele text cu materialele video, este mult mai probabil sa obtina pozitionari mai bune in cautarile organice, in comparatie cu website-uri care au pagini 100% text. De ce? Deoarece oamenii gasesc continutul video mai convingator, asa ca Google claseaza paginile care includ video in topul cautarilor.
Unul dintre cele mai bune lucruri in ceea ce priveste marketingul video este ca incurajeaza distribuirea usoara si are potential mare de reformatare si reutilizare: imagineaza-ti ca ai inregistrat un video pentru canalul tau YouTube, dar in loc sa il publici doar pe YouTube, ai mai putea:
- Sa faci o transcriere astfel incat sa ai o versiune text a video-ului
- Sa publici transcrierea pe blogul tau sub un video YouTube incorporat, pentru o pozitionare mai buna
- Sa incarci video-ul brut cu transcrierea ca subtitrare, pe Facebook (video-urile native din Facebook obtin o distributie si o implicare mult mai mare decat link-urile cu video-urile de pe YouTube)
- Sa transformi transcrierea intr-un articol de blog independent, printr-o simpla rescriere si prin adaugarea catorva statistici si imagini relevante
- Sa extragi doar audio si il folosesti ca episod de podcast
- Sa utilizezi mini secvente video in campaniile tale de email marketing si incluzi cuvantul „video” in linii de subiect pentru a creste ratele de click cu 19%.
Iata cateva alte tendinte de marketing video care castiga din ce in ce mai mult teren:
- Video-urile live sunt deosebit de populare pentru un numar mare de companii care le folosesc pentru interviuri, demo-uri de produse si imagini din culise ale brandului (ex viata la birou), modul in care sunt facute produsele, evenimentele companiei etc.
- Videoclipurile 1:1 – acelea in care marketerii creeaza mesaje video personalizate in locul apelurilor telefonice clasice sau a trimiterii de e-mailuri. Odata cu scaderea costului echipamentelor de filmare / a camerelor de smartphone din ce in ce mai performante, acest lucru este mai usor ca niciodata.
- Video-urile cu impact pentru SEO. Videoclipurile pe YouTube sau pe alte platforme sunt afisate pe pozitii bune in rezultatele in cautari, astfel ca optimizarea video devine mult mai importanta - cum ar fi utilizarea suprapunerilor de text si a legendelor inchise, pe langa descrierea, titlul si numele fisierelor.
- Continut video in 360°. Aceasta tendinta catre o experienta mai interactiva este in crestere si iti recomandam sa o incerci, daca se pliaza pe produsul sau serviciile oferite. Cauta simbolul circular in coltul din stanga sus al telefonului tau pentru a incepe sa glisezi imaginea in miscare, spre stanga sau spre dreapta. Repeta miscarea pana esti multumit de rezultat, dupa care o poti folosi cu succes in social media. Acest tip de continut video este ideal pentru agentiile de turism care vor sa prezinte locatii inedite, pentru cei care lucreaza in domeniul hotelier sau pentru agentii imobiliari care vor sa prezinte interiorul unei locuinte.
Sfatul nostru: Practice makes perfect! Asa ca incepe sa folosesti materiale video acum, si o sa ne multumesti peste cativa ani!
- Influencer marketing
Influencer marketing este un tip de marketing asociat cu recomandarea unui produs prin intermediul liderilor-cheie pentru o anumita comunitate, cu scopul de amplifica mesajul brandului pe o anumita piata.
Influencerii pot fi celebritati binecunoscute, personalitati Instagram sau YouTube, lideri de business sau orice alte persoane care au un impact real in comunitatile sau micro-comunitatile in care activeaza.
Avand in vedere mediile de comunicare folosite si de tipologia influencerilor, cu care urmaritorii acestora se regasesc (the boy/girl next door, persoana pe care o admiri si in locul careia ai vrea sa fii etc), influencer marketing este in general mai autentic decat publicitatea corporativa. Daca ne uitam la statistici, constatam cu surprindere ca:
- 63% dintre consumatori au incredere in opiniile influencerilor despre produse, cu mult mai mult decat ceea ce spun brandurile despre ele insele. Opiniile lor sunt privite ca si cum ar fi o recomandare din partea unui amic.
- 58% dintre oameni au cumparat un produs nou in ultimele 6 luni in urma recomandarilor unui influencer.
- Visual Search
Cautarea vizuala poate duce experienta utilizatorului la un nivel cu totul nou: oamenii pot incarca o imagine pentru a efectua o cautare si pentru a obtine rezultate mai specifice.
Iata cateva cai prin care se face deja cautarea vizuala:
a. Lens Pinterest
Canalul social media Pinterest a lansat optiunea de cautare vizuala. Mai exact, au lansat Lens, un instrument de cautare vizuala care permite ii utilizatorului sa faca o fotografie cu un articol de imbracaminte pentru a afla de unde sa-l cumpere online, sa caute produse similare sau sa vizualizeze board-uri cu elemente conexe.
De la lansarea versiunii beta, Lens Pinterest recunoaste acum 2,5 miliarde de obiecte pentru casa si moda si a generat peste 600 de milioane de cautari pe aplicatiile mobile si extensiile browserului Pinterest.
Mai mult, Pinterest continua sa isi actualizeze functionalitatea:
- A introdus Pincodes, o tehnologie de tip cod QR care iti permite sa gasesti inspiratie in timp ce iesi la cumparaturi sau rasforesti prin revistele tale preferate.
- A lansat Lens Your Look pentru a scoate ghicitul din planificarea outfit-urilor.
- A facut parteneriate cu branduri precum Samsung (pentru a introduce cautarea vizuala pe cele mai recente smartphone-uri) si Target (pentru a le permite clientilor sa caute produse folosind diverse produse conexe pe care le vad in lumea reala).
- A automatizat complet magazinul Look, ajutandu-i pe utilizatori sa cumpere produse de la companii care lucreaza cu Pinterest (poti spre exemplu sa cumperi o pereche de blugi pe care o vezi intr-o imagine).
- A lansat o multime de instrumente noi pentru a ajuta comerciantii sa isi vanda produsele (de exemplu Cataloagele – tool care ii permite oricum sa incarce si sa converteasca intregul catalog de produse in pini pentru cumparaturi).
Principalele categorii de produse pentru care cautarea vizuala este tot mai folosita sunt:
- Moda
- Design interior
- Arta
- Alimente
- Animale
- Frumusete
- Auto
- Calatorii
b. Google Lens
Alaturi de Printeres Lens, Google Lens este un motor de cautare vizuala care recunoaste obiecte si repere printr-o aplicatie pentru camera foto.
Iata in ce domenii poti folosi Google Lens:
- Imbracaminte si articole de casa: gasesti produse similare si unde sa le cumperi.
- Coduri de bare: utilizezi un cod de bare pentru a gasi informatii despre un produs, cum ar fi de unde sa il cumperi.
- Carti de vizita: salvezi numarul de telefon sau adresa la un contact.
- Afise pentru evenimente sau panouri publicitare: Adaugi evenimentul in calendarul tau.
- Repere sau cladiri: vezi ore de functionare si multe altele.
- Picturi din muzee: citesti despre artist si afli mai multe.
- Plante sau animale: afli despre specii si rase.
Alte canale de cautare vizuala: CamFind si Bing Cautare vizuala
- Social Media Stories & Push Notification
a. Stories
Snapchat a lansat primul conceptul „My Story”, iar apoi Facebook, Instagram si YouTube au prezentat propriile formate de „povesti”.
Aceste tipuri de „povesti” dispar dupa o perioada de timp stabilita (ex: Facebook Stories dispar dupa 24 de ore), asa ca te poti intreba pe buna dreptate ce sens are sa investesti timp si energie in ele, daca oricum nu raman nicaieri?!
Sfatul nostru: foloseste acest tool din doua perspective:
- Pentru a prezenta evenimente/momente/situatii care pot fi interesante, funny, si care sustin comunicarea companiei tale.
- Pentru super reduceri, pentru promotii care urmeaza sa se termine curand, pentru situatii care necesita actiune imediata si care creeaza senzatia ca vei pierde daca nu cumperi/actionezi chiar acum! Marketerii ii spun the Fear Of Missing Out (FOMO).
Avantajele folosirii povestilor in social media includ:
- Cresterea gradului de constientizare a brandului (brand awareness)
- Comunicarea constanta cu fanii companiei
- Eficientizarea costurilor per conversie
- Cresterea traficului catre website
- Oportunitatea de a interactiona cu publicul tanar
Iata cateva idei pe care le poti folosi in Stories:
- Utilizeaza sondaje, in cadrul povestilor pe Instagram
- Profita de geofiltrele Snapchat
- Adauga etichete de locatie
- Adauga mentiuni pentru alte branduri, daca este cazul, sau pentru fani
- Incerca video-urile live in timp ce creezi povesti
- Incearca sa spui cat mai multe lucruri, cu cat mai putine cuvinte!
b. Notificari Push din Browsere
Notificarile Push sunt in crestere, 85% din magazinele online le-au utilizat in 2019, de aceea trebuie sa le ai in vedere. Iata ce spun statisticile despre rata lor de utilizare:
- Cel putin de doua ori mai multi oameni se inscriu la notificari de tip push web in comparatie cei care se aboneaza la newslettere. Doar 10% dintre cei mai buni marketeri pot obtine rate de inscriere la newslettere similare cu cele de inscriere pentru notificari tip push.
- 6,4 ore este timpul mediu care trece inainte ca destinatarul sa deschida un newsletter. In cazul notificarilor push (web-based), destinatarul va vedea mesajul imediat.
- Actualizarile GDPR (Reglementarile generale privind protectia datelor) si filtrele mai stricte au redus potentialul marketingului prin email, iar notificarile pot fi o alternativa interesanta.
Notificarile de acest tip sunt folosite pentru readucerea pe site a persoanelor care au aratat interes pentru produsele sau serviciile oferite, dar nu au reusit sa se converteasca.
Notificarile pot include chiar si imagini si Call To Actions (CTA) pentru a maximiza ratele de conversie.
- Social Commerce & Shoppable posts
Deoarece comertul electronic si retelele de socializare sunt intr-o continua dezvoltare, nu este de mirare ca brandurile le folosesc pentru a maximiza oportunitatile de vanzare.
In martie 2019, Instagram a dezvaluit o noua functionalitate: Instagram Checkout, acest lucru va permite utilizatorilor sa-si finalizeze achizitia de pe Instagram.
Acest lucru va reduce riscul ca utilizatorii sa renunte la achizitie, doar pentru ca intre momentul vizualizarii reclamei si momentul comenzii este nevoit sa schimbe aplicatiile si sa se conecteze pe site-ul companiei.
Social media este parte integranta a marketingului digital, iar platformele vizuale precum Instagram sunt „mine de aur” pentru marketeri. Mai mult, comertul social este in crestere, si tot mai multi consumatori sunt dispusi sa cumpere produse prin reclame pe care le vad in social media, pe diferite platforme.
Instagram raporteaza ca are 1 miliard de utilizatori, iar 90% dintre ei urmaresc deja branduri renumite, multi vizitand zilnic aceste profiluri.
Deci, ce modalitate ar fi mai buna de a valorifica acest potential masiv, decat folosirea postarilor?
- Omnichannel Marketing
Omnichannel Marketing a fost unul dintre cuvintele cheie din 2019. In timp ce expresia poate parea acum uzata, strategia este la fel de actuala si relevanta.
Omnichannel Marketing inseamna marketing pe mai multe platforme (cum ar fi social media, aplicatii, e-mail si blog), integrat, astfel incat sa te poti conecta cu prospectii in mai multe puncte. Cand faci marketing omnichannel corect, poti sa oferi o experienta imbunatatita si un mesaj coerent de brand. Rezultatul? O actiune mai rapida a utilizatorului.
Pentru a ramane in prim-plan, brandurile trebuie sa prezinte mesaje consecvente si coerente pe toate suporturile disponibile, inclusiv offline, canale de social media, online, etc.
Practic, toate canalele ar trebui sa fie conectate intr-o singura strategie.
Statisticile arata ca brandurile care folosesc trei sau mai multe canale integrate pot genera rezultate excelente.
- Include in strategia ta de Marketing si o parte de Responsabilitate Sociala
Era in care companiile isi construiau imaginea perfecta si ramaneau cu ea ani de zile a trecut de mult. Traim pe fast-forward, inconjurati de tehnologie si informatii. Si totusi, cate informatii sunt reale? In cate putem avea incredere? Cate companii au curaj sa Stand for Something they believe in?
Mai mult decat goana dupa clienti, CTA, venituri si un ROI cat mai mare, dincolo de imaginile perfecte pe care brandurile le creeaza, in online incepe sa conteze din ce in ce mai mult cat de „reala” si implicata este compania in activitatile locale, si in actiunile care afecteaza, si in viata reala de zi cu zi, intreaga comunitate.
Sfatul nostru: fii cu un pas inaintea celorlalti si mizeaza pe o comunicare responsabila, reala, in care sa iti asumi o pozitie fata de subiectele actuale ale societatii (fie ca este vorba despre educatie, ecologie, sanatate etc).
Acestea consideram ca sunt 11 idei de marketing pe care iti recomandam sa le iei in considerare in 2020. Ai nevoie de mai multe detalii pentru unul din punctele de mai sus? Scrie-ne intr-un comentariu despre care este vorba si vom reveni cu mai multe informatii.
Si daca ai nevoie de ajutor in crearea planului tau de marketing pentru 2020, ne poti contacta aici.