agentie online, promovare online, servicii web development, servicii web design, marketing online, ecommerce

Cât costă promovarea prin Google AdWords?

MIN

 Ai vrea să faci și tu promovare prin Google AdWords, dar nu știi dacă este cea mai bună soluție pentru tine? Vrei să afli care ar fi bugetul necesar și ce ai putea obține pentru banii investiți? Te întrebi cum funcționează sistemul Google AdWords și cât costă promovarea unui site pe Google? Vrei un exemplu clar?

Toate răspunsurile la întrebările enumerate reprezintă informații cheie pentru orice business. Poți afla și tu răspunsurile pe care le cauți în rândurile de mai jos. Astfel, te vei putea decide în mod informat dacă AdWords (viitorul Google Ads) este ceea ce trebuie pentru promovarea online a business-ului tău.

Înainte de a face un calcul concret al costurilor, trebuie să știi că AdWords este un sistem de licitație, care se bazează foarte mult pe principiul cerere-ofertă. Mai exact, cu cât un cuvânt cheie este mai căutat, cu atât acesta atrage mai mult trafic și mai multă competiție în licitație. Există și situații în care foarte mulți concurenți licitează pentru un cuvânt cheie foarte relevant pentru o industrie, chiar dacă acesta nu este neapărat și extrem de căutat. Ce este important de reținut este - cu cât ai mai mulți concurenți care fac și ei AdWords și licitează pe aceleași cuvinte ca și tine, cu atât costul per click licitat o să fie mai mare. NB: pe tot parcursul prezentului articol, prin cuvânt cheie, ne referim ori la un singur cuvânt, ori la o expresie cheie.

Oricum, costurile licitate per click nu trebuie să te descurajeze! În unele cazuri, costul per click plătit efectiv este semnificativ mai mic decât cel licitat. De ce? Google stabilește cine o să aibă anunțul afișat pe primul loc nu doar în funcție de “cine oferă mai mult”, dar și în funcție de cât de relevante și reprezentative sunt anunțurile și cuvintele cheie alese pentru promovarea business-ului tău.

Orice anunț Google AdWords se afișează în funcție de un punctaj calculat automat de sistem. Acest punctaj trebuie să fie cât mai mare și depinde de scorul de calitate al cuvintelor cheie (o notă de la 1 la 10). Cu cât scorul de calitate este mai mare, cu atât punctajul anunțului este mai bun, cu atât tu vei putea plăti mai puțin pentru a te afișa mai sus față de un alt concurent.

Ca să fie mai ușor de înțeles, vom lua un exemplu ipotetic a 4 website-uri online diferite. Toate cele 4 se promovează prin Google AdWords pentru un cuvânt cheie destul de general. Să zicem că acest cuvânt cheie este “florarie online”. Astfel, am decis și industria din care fac parte cele 4 website-uri.

Costul per click mediu licitat în această industrie este destul de mare. La momentul actual, acesta ajunge la aproape 4 lei/click. Da, este un cost per click mare, dar vom vedea că nu toți cei 4 de mai sus plătesc același cost pentru fiecare click.

  • Keywords (cuvintele cheie)

Cuvântul cheie pe care l-am ales este unul destul de general, care generează extrem de multe rezultate (1.320.000) și are un volum de căutări pe lună de 3.600. Aceasta înseamnă că și competiția pentru el este destul de mare, așa cum ne arată și indicatorul “Competition” din imaginea de mai sus. El se apropie foarte mult de 1, adică avem o concurență ridicată.

În mod clar, piața are mai mult de 4 florării online, dar noi am luat în considerare un număr mai mic pentru a explica mai clar exemplul nostru.

Presupunem următoarele cifre pentru cele 4 florării online din cazul nostru:

  • Quality score (scorul de calitate)

Scorul de calitate al anunțurilor depinde de mai mulți factori, majoritatea referitori la cât de bine sunt alese cuvintele cheie, cât de bine sunt grupate, cât de bine sunt scrise textele anunțurilor, dacă acestea au legătură cu lista de cuvinte cheie din grupul lor și cum performează ele, cât de rapidă și intuitivă este pagina de aterizare a anunțului (landing page experience) ș.a.m.d. Mai simplu spus, scorul de calitate depinde și de de cât de mult timp și atenție ești dispus să acorzi setării tuturor elementelor unei campanii AdWords, dar nu numai.

Mai departe, vom calcula punctajul anunțului după formula folosită și de sistemul Google AdWords, adică înmulțim costul per click licitat cu scorul de calitate și vom avea: 

  • Poziția de afișare

Poziția de afișare a anunțului o să fie stabilită în ordinea descrescătoare a punctajelor anunțurilor, adică:

Astfel, vedem că, în cazul nostru, ordinea de afișare a anunțurilor este chiar ordinea descrescătoare a costului per click licitat.

  • Cost per click efectiv

Mai departe, vedem și ce cost per click efectiv vor plăti fiecare din cele 4 florării. Trebuie doar să împărțim punctajul anunțului celui de pe locul imediat următor la propriul scor de calitate, apoi să adunăm cu 0,01 lei. Aceasta este formula standard de calcul. 

Pentru florăria D care a ieșit pe ultimul loc de afișare a anunțului, putem vedea doar că probabil vor plăti cel mai mult, dar nu mai mult de cei 4 lei/click licitați. 

Vedem astfel că nu contează doar cine câștigă licitația, contează foarte mult și cât de bine sunt realizate campaniile AdWords. Bineînțeles, unii competitori pot alege să liciteze în mod agresiv, fără nici un fel de optimizare, dar asta nu înseamnă că vor putea susține în mod continuu costurile acumulate. Totuși, ei pot influența nivelul costului per click licitat la nivelul întregului sistem de licitație, obligându-i și pe cei cu un scor de calitate maximal să crească costul per click licitat pentru a-și păstra poziția de afișare a anunțului.

Referitor la costul per click maxim licitat, acesta variază destul de mult de la o industrie la alta.  În unele domenii, costul per click licitat pentru afișarea pe primul loc în prima pagină Google ajunge chiar și la peste 50 lei/click.

În timp ce alte industrii se bucură încă de costuri rezonabile per click pentru a fi prezent cu anunțul în topul rezultatelor căutărilor.

În funcție de valoarea medie a costului per click se stabilește și bugetul unei campanii AdWords. Costul mediu per click este cel mai important, dar nu este singurul criteriu. Mai contează și numărul de cuvinte cheie alese, cât de scump sau ieftin este costul per click pentru ele, care este volumul de căutări lunare pe Google pentru cuvintele cheie alese, dar și cât de mare este concurența.

Bineînțeles, cât de eficient se cheltuie apoi bugetul, depinde de cât de bine sunt setate și optimizate campaniile Google AdWords. Câteva sfaturi și bune practici găsiți în ghidul nostru “Introducere în Marketing Online”, pe care îl puteți descărca gratuit în format PDF de aici.

Răspunsul la întrebarea “Cât costă o campanie AdWords?” este “depinde”. Depinde de industrie, de business, de concurență, de cât de mult timp investim în setarea campaniilor, dacă o facem prin resurse proprii sau externalizăm.

Că să ne apropiem de un răspuns mai clar, putem să ne uităm la câteva cifre de referință prezentate la nivel de industrii. Se găsesc numeroase benchmark-uri de acest fel, în special pentru SUA, dar găsim cifre raportate și la piața din România. Un exemplu bun de benchmark din SUA este cel făcut de către cei de la Word Stream. Din România, există cifre publicate din diverse studii de piață, precum cel făcut de Ecompedia.

Ca să fim minuțioși, pornind de la exemplul anterior cu florăriile online, să luăm câteva cuvinte cheie și să folosim intrumentul Google AdWords dedicat folosit pentru identificarea de cuvinte cheie și estimarea costurilor lunare medii de promovare.

Keyword Planner poate fi accesat prin contul AdWords și se găsește în meniul drop-down din colțul dreapta sus.

Apoi se deschide o nouă pagină cu două opțiuni. Prima opțiune – Find keywords – este utilă pentru a găsi o listă de cuvinte, iar a doua opțiune – Get search volumea and forecasts – se folosește dacă ai deja o listă de cuvinte cheie.

Mai departe mergem pe prima variantă și vom solicita opțiuni de cuvinte cheie propuse de sistem. Dacă ai deja un website, poți introduce direct adresa lui.

În acest exemplu, vom introduce expresia de căutare “florarie online”.

Keyword Planner o să îți ofere o multitudine de variante, din care poți alege câte vrei, selectând fiecare cuvânt cheie în parte. Apoi, după ce ai ales, apeși butonul “Add to plan”.

După aceea, mergem la secțiunea “Plan overview” din coloana din stânga.

Iar acolo vom avea deja o estimare de buget și ceea ce se poate obține.

Reține că aceasta este doar o estimare, ea nu este 100% exactă. Acest instrument nu ia în calcul scorul de calitate (Quality Score) sau punctajul anunțului (AdRank) despre care am vorbit la începutul articolului și despre care am stabilit că sunt elemente de bază în sistemul de licitație pe baza căruia funcționează campaniile AdWords.

Acest instrument este menit doar să ofere idei de cuvinte cheie și un cost estimativ pentru a face promovare prin intermediul lor.

Opțiunile oferite sunt dintre cele mai diverse, pornind de la cuvinte cheie generale și ajungând până la cuvinte cheie specifice. Tu poți încerca să adaugi mai multe liste de cuvinte cheie și în funcție de costuri, să alegi ulterior care este varianta cea mai potrivită pentru bugetul tău.

Nu uita să te documentezi înainte și poți începe cu ghidul de aici. Iar dacă ai întrebări sau vrei să ne oferi feedback, lasă-ne un comentariu sau scrie-ne la hello@creadiv.ro.

Succes & spor!

PISICĂ Cristiana

Cristiana PISICĂ

PPC Whisperer

...