agentie online, promovare online, servicii web development, servicii web design, marketing online, ecommerce

Voice Search: Ce este si cum il folosesti pentru SEO?

MIN

Ai un magazin online bine optimizat, dar parca mai lipseste ceva? Vrei tot timpul sa apari in primele rezultate? Ai auzit de Voice Search, dar nu stii cum sa optimizezi site-ul tau? Descopera raspunsurile la toate aceste intrebari aici.

Iti amintesti de tendintele SEO de care vorbeam la finalul anului 2017?

Spuneam chiar de la inceput ca Voice Search-ul va ocupa un loc important in ceea ce priveste procesul de informare. 
De asemenea, precizam ca utilizatorii vor incepe sa caute cuvinte cheie mai lungi, in limbaj natural, conform obisnuintelor de exprimare si tonului lor conversational. 

Ce s-a intamplat in primele luni ale lui 2018?

Voice Search-ul a luat amploare: peste 40% dintre adulti utilizeaza deja cautarea vocala cel putin o data pe zi. Acest trend vine si dupa lansarea in 2017 a asistentului vocal Google – Home, dar si in urma lansarii produselor Amazon Echo. 
Mai mult, statisticile arata ca acum sunt disponibile peste 400 milioane de dispozitive care includ speakers precum Google Home in smartphone-uri si tablete cu Android, televizioare, ceasuri si multe altele.

I. Ce este Voice Search-ul si cum functioneaza?

Vorbirea este o metoda de comunicare mai comoda fata de textul scris, fapt pentru care oamenii utilizeaza tot mai mult cautarea vocala pe smartphone, tableta sau folosesc asistentii vocali pentru a gasi informatii online. La inceput, prin anul 2013, Google estima o rata de acuratete de 80% in ceea ce priveste recunoastea cuvintelor rostite. 

Astazi, acuratetea voice search-ul a ajuns la o rata de 92%, iar acest lucru este dat de tehnologia care avanseaza de la an la an. 

In algoritmul Voice Search, Google foloseste o combinatie de text-to-speech (TTS) si Natural Language Processing (NLP). Mai exact este folosit un API care recunoaste peste o suta de limbi si dialecte. Cu ajutorul acestui algoritm, se poate transcrie textul pe care utilizatorii il dicteaza la microfon, se permite comanda si controlul prin voce sau transcrierea fisierelor audio, pornind de la istoricul cautarilor si contextul din spatele frazei.

Cel mai mare avantaj este ca algoritmul invata mereu de la toti utilizatorii, pentru a le oferi cele mai bune rezultate. 

Momentan, Siri (Apple), Alexa (Amazon) si Cortana (Microsoft) sunt cele mai cunoscute sisteme care ofera si dezvolta tehnologie si produse activate vocal.

In contextul acestor tendinte, cautarile vocale vor avea un impact major asupra abordarii clasice de SEO. Scopul asistentilor vocali este de a oferi direct raspunsul la o intrebare si nu de a afisa o lista de link-uri asa cum fac motoarele de cautare (Google, Yahoo sau Bing) in acest moment.

II. Cum va afecta voice search SEO? Sau cum optimizezi site-ul cu ajutorul voice search?

Inainte de a optimiza site-ul, hai sa aruncam un ochi la modul cum motoarele de cautare afiseaza rezultatele in urma Voice Search-ului. 

In principiu, dispozitivele cu cautare vocala vor oferi raspusuri in doua moduri:

  1. vor afisa raspunsul direct la o intrebare
  2. vor furniza un site unde este posibil sa gasesti raspusul

Moz a publicat recent un studiu in care a analizat rezultatele a 1.000 de cautari vocale si a observat ca raspunsurile oferite sunt 87% fragmente recomandate dintr-un articol. Aceste fragmente recomandate de rezultatele Google apar intr-o casuta in partea de sus a paginii, cu rezultatele cautarii. 

Mai exact, aceste motoare afiseaza un mic rezumat al unui raspuns care este extras dintr-o pagina web. Iata, asadar o modalitate de a mari traficul pentru voice search.

Mai exact, ca marketer ai ocazia de a-ti concentra atentia catre pozitia recomandata de snippet.

Google a aratat ca 70% dintre cautari vin din Google Assistant, iar acestea sunt intrebari/cereri conversationale care se aseamana cu modul in care o persoana adreseaza o intrebare alteia. 

In timp ce cautarile text au devenit tot mai friendly, nu numai dupa cuvinte cheie, cautarile din Voice Search sunt total diferite de modul in care utilizatorii interationeaza cu motoarele de cautare. Astfel, pentru a concura cu rezultatele cautarii vocale, este indicat ca site-urile sa aiba in continut subiecte cu caracter cat mai conversational.

Daca ai deja un site mobile friendly atunci ai un avantaj. In schimb, daca inca nu ai site-ul optimizat pentru mobil, atunci va fi greu sa te pozitionezi pe primele locuri, iar traficul pentru care ai muncit din greu va scadea usor usor, marea parte a utilizatorilor migrand catre medii mobile. In cele din urma nu vei mai avea nici conversii la fel de multe.

III. Dar cum faci o optimizare pentru 2018 si cum te mentii in top?

Iti reamintim cateva lucruri must-have pentru site-ul tau.

  1. Design responsive

Astazi este esential sa ai un site mobile friendly si sa le asiguri utilizatorilor o experienta cat mai optimizata pentru acest mediu. 
Si nu uita: Google apreciaza site-urile care sunt resposive pe toate dispozitivele mobile. 

  1. Optimizeaza timpul de incarcare a site-ului

Stiai ca aproximativ 40% dintre cumparatorii de pe mobil asteapta doar 3 secunde sa se incarce un site? Daca intampina probleme la incarcare atunci ei abandoneaza site-ul.
Verifica viteza paginilor si incearca sa comprimi imaginile (daca e necesar).  

  1. Utilizeaza pe site un font de minim 14 puncte si butoane suficient de mari „pentru degete”

Chiar daca ti se pare ca marimea fontului este mare, nu-ti face probleme. Utilizatorii prefera o dimensiune mai mare deoarece citesc mai usor continutul. 
Butoanele sunt mai usor de folosit pe un ecran al unui mobil comparativ cu link-urile inserate in text. Mai mult, acestea au rolul de a incuraja vizitatorul sa exploreze site-ul in continuare. 

  1. Voice Search pentru cautari real-time

Adesea utilizatorii folosesc cautarea vocala pentru a cauta un magazin, un produs sau un serviciu in aproprierea lor. 
In acest sens este indicat sa utilizezi in site-ul tau termeni/parametrii care identifica orasul si imprejurimile business-ului, precum: o harta sau adresa si cateva puncte de reper.

IV. Cum optimizezi site-ul pentru Voice Search?

Voice Search este o noua tendinta, dar acest lucru nu inseamna sa renunti la intreaga strategie SEO sau la continutul deja existent al site-ului. Insa, poti sa faci cateva schimbari sau imbunatatiri pentru a avea mai mult succes. 

Iata cativa pasi pentru a imbunati optimizarea site-ului tau pentru acest an, incluzand si Voice Search-ul. 

  1. Foloseste Schema Markup

Asa cum am precizat, multe dintre rezultatele cautari vocale provin din fragmente recomandate. In acest sens este indicat sa folosesti Schema Markup – in acelasi timp este si un bun punct de plecare pentru a castiga o pozitie in cautari (poate chiar mai multe). Mai mult, Schema Markup iti permite sa adaugi si alte date din structura site-ului, ceea ce inseamna ca motoarele de cautare vor intelege mai bine despre ce este site-ul tau. 
Daca este realizat corect, Schema Markup genereaza preview-uri cu fragmente din pagina site-ului tau, care pot fi afisate atat pentru desktop cat si pentru mobil. 

  1. Optimeazeaza cuvintele cheie lungi si da un ton conversational articolelor

Este indicat sa faci un research cat mai detaliat despre produsele si/sau serviciile pe care le oferi, chiar daca iti ia mai mult timp.Poti sa folosesti tool-uri de cuvinte-cheie sau chiar tool-uri care iti sugereaza subiecte/intrebari ale utilizatorilor (Google Keyword Planner sau kwfinder.com ori keywordtool.io/google).
De asemenea, vezi cum apar domeniul tau de activitate si principalele cuvinte cheie inregistrate pe dispozitivele vocale. Poti verifica si:

  • Ce fel de raspunsuri apar
  • Daca dispozitivele ofera un singur raspuns sau ofera un link cu rezultatele cautarii
  • Cine este principalul competitor din zona de activitate 

Retine:

Cautarea vocala utilizeaza un limbaj natural, conversational, care include si cuvinte cheie mai lungi - acestea ocupand un loc tot mai important in cautarile utilizatorilor. 

Tips

Fa un brainstorming cu intrebarile cele mai naturale pe care un utilizator le-ar putea adresa despre business-ul tau (produse sau servicii) si cauta modalitati de a le include pe site-ul tau.  

  1. Adauga o pagina cu Intrebari si Raspunsuri sau FAQ page

Cea mai simpla modalitate si cea mai eficienta este sa adaugi lista de intrebari si raspunsuri pe site intr-o sectiune noua. Pot fi chiar o serie de articole pe blog.
De asemenea, poti sa integrezi chiar si intrebarile reale de la utilizatori. In acest mod ai mai multe sanse sa apari in cautarile vocale.

  1. Optimizeaza profilul Google My Business sau Bing Places for Business

Adesea utilizatorii cauta un magazin sau un business tot mai aproape. Unii chiar folosesc expresia "langa mine" sau "in apropriere". Mai mult, acum dispozitivele mobile determina imediat locatia utilizatorului oferindu-i rezultate din imprejurimi. 
Este indicat ca proprietarii unui magazin online sa se inregistreze si sa configureze profilul pe Google My Business sau Bing Places for Business (daca nu au facut lucru acesta) si apoi sa-l optimizeze.
Verifica apoi numele, adresa si numarul de telefon, daca sunt trecute corect.  

  1. Adauga Voice Search in strategia ta SEO

Voice Search-ul este un trend la inceput de drum, prin urmare,  daca ai urmat cele mentionate mai sus, esti cu un pas inainte. 

Te invitam sa urmaresti in continuare tendintele SEO din acest an si sa-ti construiesti un business de succes. Daca ai nevoie de ajutor, ne poti contacta aici.

Sursa foto

ANEHEI Daniela

Daniela ANEHEI

Digital Marketing Specialist